WEWNĄTRZSZKOLNY SYSTEM OCENIANIA
Z ZACHOWANIA W KLASACH IV-VIII
WEWNĄTRZSZKOLNY SYSTEM OCENIANIA
ZACHOWANIA W KLASACH IV-VIII
Podstawa prawna:
1.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 22 lutego 2019 r. w sprawie szczegółowych warunków i sposobów oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych /Dz.U. 2019 poz. 3732.
Statut PSP Nr 2 w Pionkach
Zasady ogólne:
1.Wychowawcy klas na początku roku szkolnego informują uczniów oraz rodziców (prawnych opiekunów) o zasadach wystawiania oceny zachowania.
2. Każdy uczeń na początku roku oraz na początku II semestru otrzymuje kredyt 125 punktów, który jest równowartością oceny dobrej. W ciągu półrocza może go zwiększyć lub zmniejszyć, co odpowiadać będzie wyższej lub niższej ocenie zachowania. Wyjściową oceną z zachowania jest ocena dobra.
3. Obowiązujące oceny z zachowania w klasach IV – VIII: wzorowa, bardzo dobra, dobra, poprawna, nieodpowiednia, naganna.
4. Ustalono liczby punktów za działania pozytywne i negatywne (tab. 2,3) oraz sumy punktów na poszczególne oceny (tab. 1).
5. Działania uwzględnione w tabelach oparte są na następujących obszarach:
- wywiązywanie się z obowiązków ucznia;
- postępowanie zgodne z dobrem społeczności szkolnej;
dbałość o honor i tradycje szkoły;
- dbałość o piękno mowy ojczystej;
- dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób;
- godne, kulturalne zachowanie się w szkole i poza nią;
- okazywanie szacunku innym osobom.
5. Punkty przydzielają nauczyciele oraz umieszczają je systematycznie w dzienniku elektronicznym. Dzięki temu uczniowie i ich rodzice mogą na bieżąco monitorować postępy w zakresie zachowania.
6. Ocenę zachowania wystawia wychowawca klasy w oparciu o uzyskaną na koniec semestru sumę punktów.
7. Ocena z zachowania jest oceną jawną, wystawianą przez nauczyciela w obecności uczniów nie później niż tydzień przed radą klasyfikacyjną.
8. Przy ustalaniu oceny klasyfikacyjnej zachowania ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia lub inne dysfunkcje rozwojowe, należy uwzględnić wpływ tych zaburzeń lub dysfunkcji na jego zachowanie, na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego lub orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania lub opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej.
TABELA NR 1 Zachowanie |
Punkty |
wzorowe |
200 i więcej |
bardzo dobre |
151-199 |
dobre |
100-150 |
poprawne |
51-99 |
nieodpowiednie |
21-50 |
naganne |
20 i mniej |
TABELA NR 2
Waga pozytywnych zachowań L.p. |
Pożądane reakcje ucznia |
Punkty |
Kto wstawia |
P1. |
Udział w szkolnym konkursie przedmiotowym/zawodach sportowych (w zależności od uzyskanych wyników). |
5 |
opiekun konkursu |
P2. |
Udział w konkursie przedmiotowym/zawodach sportowych na szczeblu wojewódzkim/ogólnopolskim (w zależności od wyników). |
5-10 |
opiekun konkursu |
P3. |
Laureat w konkursie przedmiotowym/ zawodach sportowych. |
15 |
opiekun konkursu |
P4. |
Efektywne pełnienie funkcji w szkole, np. przewodniczący SU. |
10 (raz w semestrze) |
opiekun SU |
P5. |
Efektywne pełnienie funkcji w klasie, np. przewodniczący klasowy, skarbnik itp. |
5 (raz w semestrze) |
wychowawca |
P6. |
Praca na rzecz szkoły, np. pomoc w bibliotece, wykonanie pomocy naukowych(które nie były oceniane z przedmiotów), itp. |
5 (za każdą pracę ) |
każdy nauczyciel |
P7. |
Czynny udział w uroczystościach szkolnych, np. rola w przedstawieniu. |
10 |
opiekun |
P8. |
Pomoc w przygotowaniu imprezy szkolnej. |
5 (za każdą imprezę) |
wychowawca |
P9. |
Praca na rzecz klasy, np. przygotowanie gazetki, imprez, itp. |
2 (za każdą pracę) |
wychowawca |
P10. |
Udział w akcjach charytatywnych organizowanych na terenie szkoły np: zbiórka makulatury, nakrętek, akcja „Góra grosza”, karmy dla psów i inne. |
max 20 w półroczu |
opiekun |
P11. |
Wzorowe wypełnianie obowiązków dyżurnego. |
2 (za każdy dyżur) |
każdy nauczyciel |
P12. |
Systematyczny udział w zajęciach dodatkowych organizowanych przez szkołę (co najmniej 80 % obecności). |
10 (za każde zajęcia raz w semestrze) |
prowadzący zajęcia |
P13. |
Wyjątkowa kultura osobista - dobre maniery w stosunku do dorosłych i rówieśników, brak wulgarnego słownictwa, zachowanie odpowiednie do sytuacji, nieuleganie nałogom, okazywanie szacunku pracownikom szkoły i innym uczniom. |
10 (raz w semestrze) |
wychowawca |
P14. |
Wyjątkowa kultura osobista na poszczególnych przedmiotach. |
5 (raz w semestrze) |
każdy nauczyciel |
P15. |
Przestrzeganie zasad bezpieczeństwa i prawidłowe reagowanie na przejawy zagrożenia. |
5 (raz w semestrze) |
każdy nauczyciel |
P16. |
Stosunek do nauki; średnia 4,75 średnia 4,0 |
10 (raz w semestrze) 5 (raz w semestrze) |
wychowawca |
P17. |
Reprezentowanie szkoły podczas uroczystości poza szkolnych np. udział w poczcie sztandarowym, udział w uroczystościach patriotycznych i innych |
10 (za każdą uroczystość) |
nauczyciel |
P 18. |
Dbałość o zdrowie swoje i innych, udział w programach profilaktycznych. (niewychodzenie na dwór gdy jest zła pogoda, ubiór adekwatny do pogody, zdrowe odżywianie, propagowanie zdrowego stylu życia) |
5 (za każde znaczące działanie z pochwałą nauczyciela) |
nauczyciel |
P 19. |
Brak godzin nieusprawiedliwionych 0-2 3-5 |
10 (raz w semestrze) 5 (raz w semestrze) |
nauczyciel |
P 20. |
Wygląd nie budzący zastrzeżeń, dotyczy również stroju na w-f, zachowanie higieny, strój odpowiedni do szkoły zgodnie z regulaminem szkoły. |
5 (raz w semestrze) |
nauczyciel |
P 21. |
Poszanowanie godności innych, angażowanie się w działania mające poprawić wygląd szkoły, sprawy porządkowe. |
5 (każdorazowo) |
nauczyciel |
P 22. |
Inne pozytywne zachowania (nieujęte w poprzednich punktach) – według uznania nauczyciela (np. jednorazowa pomoc innej osobie, pojedyncze zachowanie godne pochwały, itp.) |
0 - 5 (każdorazowo) |
nauczyciel |
P 23. |
Premia za całkowity brak punktacji ujemnej |
10 -raz w sem |
wychowawca |
TABELA NR 3
Waga negatywnych zachowań Lp. |
Niepożądane reakcje ucznia |
Punkty |
Kto wstawia |
N1. |
Spóźnienia na lekcje z własnej winy. |
2 (za każdym razem ) |
wychowawca |
N2. |
Nieusprawiedliwiona nieobecność na lekcji. |
2 (za każdą godzinę) |
wychowawca |
N3. |
Brak zmiany obuwia. |
2 (za każdym razem ) |
nauczyciel |
N4. |
Przetrzymywanie książek z biblioteki |
5 |
wychowawca, bibliotekarz |
N5. |
Uciążliwe przeszkadzanie na lekcji (dotyczy jednej jednostki lekcyjnej). |
5-10 |
każdy nauczyciel |
N6. |
Niewykonanie poleceń nauczyciela. |
10 |
nauczyciel |
N7. |
Celowe zniszczenie mienia szkolnego lub własności innej osoby. |
20 |
nauczyciel |
N8. |
Wyjście bez zezwolenia poza teren szkoły w trakcie przerwy lub lekcji. |
10 (za każde zdarzenie) |
wychowawca |
N9. |
Nagminne nieprzygotowanie do lekcji |
5 |
nauczyciel |
N10. |
Aroganckie zachowanie wobec kolegów, okłamywanie. |
5 |
nauczyciel |
N11. |
Aroganckie zachowanie wobec starszych, okłamywanie. |
10 |
każdy nauczyciel |
N12. |
Stwierdzone zaczepianie słowne lub fizyczne (dokuczanie, ubliżanie, przezywanie, ośmieszanie, wulgarne słownictwo, wulgarne gesty). |
15 ( za każde przewinienie) |
każdy nauczyciel |
N13. |
Udział w bójce. |
10 |
nauczyciel |
N14. |
Pobicie. |
15 |
wychowawca |
N15. |
Znęcanie się (współudział) nad kolegami, zorganizowana przemoc, zastraszanie. |
15 |
wychowawca |
N16. |
Kradzież. |
20 |
wychowawca |
N17. |
Niewłaściwe zachowanie podczas wycieczek szkolnych. |
10 (za całą wycieczkę) |
opiekun |
N18. |
Zachowania zagrażające zdrowiu bądź życiu. |
10 |
nauczyciel |
N19. |
Zaśmiecanie otoczenia (dotyczy jednego zdarzenia). |
2 |
nauczyciel |
N20. |
Niewłaściwe zachowanie podczas przerwy, np. przebywanie w miejscach niedozwolonych, bieganie itp. |
5 |
nauczyciel |
N21. |
Stosowanie używek (alkohol, narkotyki, papierosy)-również poza szkołą, potwierdzone obserwacją pracownika szkoły. |
15 ( za każde przewinienie) |
wychowawca |
N22. |
Wyłudzanie pieniędzy. |
15 |
wychowawca |
N23. |
Podrabianie podpisu, oceny, fałszowanie usprawiedliwienia. |
15 |
wychowawca |
N24. |
Używanie telefonów komórkowych, odtwarzaczy MP3, itp. |
5 (za każde zdarzenie) |
nauczyciel |
N25. |
Fotografowanie lub filmowanie zdarzeń z udziałem innych osób bez ich zgody. |
10 |
nauczyciel |
N26. |
Upublicznianie materiałów i fotografii bez zgody obecnych na nich osób. |
15 |
wychowawca |
N27. |
Niestosowny strój, brak stroju galowego, makijaż. |
5 |
wychowawca |
N28. |
Zachowania naganne poza szkołą (zgłoszone do szkoły). |
10 (za każde zdarzenie) |
nauczyciel |
N29. |
Niewłaściwe zachowanie na uroczystościach i imprezach szkolnych (gwizdy, wyśmiewanie, krzyki i inne) |
10 |
nauczyciel |
N30. |
Przynoszenie do szkoły ostrych narzędzi, innych niebezpiecznych przedmiotów i substancji. |
15 |
wychowawca |
N31. |
Inne niestosowne zachowania (nieujęte w poprzednich punktach) |
5-10 |
nauczyciel |
N32. |
Interwencja policji. |
15 |
wychowawca |
N33. |
Upomnienie Dyrektora PSP Nr 2. |
40 |
wychowawca |
N34. |
Nagana Dyrektora PSP Nr 2. |
50 |
wychowawca |
Uwagi końcowe:
1. Oprócz systemu punktów uczeń podlega wszystkim innym karom i nagrodom przewidzianym w Statucie Szkoły.
2. Uczeń, który otrzymał upomnienie Dyrektora szkoły nie może otrzymać oceny wyższej niż dobra.
3. Uczeń, który otrzymał naganę Dyrektora szkoły nie może otrzymać oceny wyższej niż poprawna.
4. Uczeń, który otrzymał w ciągu semestru -20 punktów nie może mieć wzorowego zachowania.
5. W sprawach szczególnych decyzję podejmuje zespół wychowawczy, rada pedagogiczna lub dyrekcja szkoły.