• WEWNĄTRZSZKOLNY SYSTEM OCENIANIA

          ZACHOWANIA W KLASACH IV-VIII

         

        Podstawa prawna:

        1. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 22 lutego 2019 r. w sprawie szczegółowych warunków i sposobów oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów  i słuchaczy w szkołach publicznych  /Dz.U. 2019 poz. 373

        2.  Statut PSP Nr 2 w Pionkach

         

         

        Zasady ogólne:

        1.Wychowawcy klas na początku roku szkolnego informują uczniów oraz rodziców (prawnych opiekunów) o zasadach wystawiania oceny zachowania.

        2. Każdy uczeń na początku roku oraz na początku II semestru otrzymuje 0 punktów. 

        3. Obowiązujące oceny z zachowania w klasach IV – VIII: wzorowa, bardzo dobra, dobra, poprawna, nieodpowiednia, naganna.

        4. Ustalono liczby punktów za działania pozytywne i negatywne (tab. 2,3) oraz sumy punktów na poszczególne oceny (tab. 1).

        5. Działania uwzględnione w tabelach oparte są na następujących obszarach:

        - wywiązywanie się z obowiązków ucznia;

        - postępowanie zgodne z dobrem społeczności szkolnej;

        - dbałość o honor i tradycje szkoły;

        - dbałość o piękno mowy ojczystej; 

        - dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób;

        - godne, kulturalne zachowanie się w szkole i poza nią;

        - okazywanie szacunku innym osobom.

        5. Punkty przydzielają nauczyciele oraz umieszczają je systematycznie w dzienniku elektronicznym. Dzięki temu uczniowie i ich rodzice mogą na bieżąco monitorować postępy w zakresie zachowania.

        6. Ocenę zachowania wystawia wychowawca klasy w oparciu o uzyskaną na koniec semestru sumę punktów.

        7. Ocena z zachowania jest oceną jawną, wystawianą przez nauczyciela w obecności uczniów nie później niż tydzień przed radą klasyfikacyjną.

        8. Przy ustalaniu oceny klasyfikacyjnej zachowania ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia lub inne dysfunkcje rozwojowe, należy uwzględnić wpływ tych zaburzeń lub dysfunkcji na jego zachowanie, na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego lub orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania lub opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej. 

         

        TABELA NR 1 Zachowanie

        Punkty

                       wzorowe

        76 i więcej

                           bardzo dobre

        51 do 75

                  dobre

        0 do 50

                        poprawne

        -1 do -45

                       nieodpowiednie

        -46 do -69

                    naganne

        -70 i więcej

         

         

        TABELA NR 2

        Waga pozytywnych zachowań L.p.

        Pożądane reakcje ucznia

        Punkty

        Kto wstawia

        P1.

        Udział w szkolnym konkursie przedmiotowym/zawodach sportowych (w zależności od uzyskanych wyników).

        5

        opiekun konkursu

        P2.

        Udział w konkursie przedmiotowym/zawodach sportowych na szczeblu wojewódzkim/ogólnopolskim (w zależności od wyników).

        5-10

        opiekun konkursu

        P3.

        Laureat w konkursie przedmiotowym/ zawodach sportowych.

        15

        opiekun konkursu

        P4.

        Efektywne pełnienie funkcji w szkole, np. przewodniczący SU.

        10 (raz w semestrze)

        opiekun SU

        P5.

        Efektywne pełnienie funkcji w klasie, np. przewodniczący klasowy, skarbnik itp.

        5 (raz w semestrze)

        wychowawca

        P6.

        Praca na rzecz szkoły, np. pomoc w bibliotece, wykonanie pomocy naukowych(które nie były oceniane z przedmiotów), itp.

        5 (za każdą pracę )

        każdy nauczyciel

        P7.

        Czynny udział w uroczystościach szkolnych, np.

        rola w przedstawieniu.

        10

        opiekun

        P8.

        Pomoc w przygotowaniu imprezy szkolnej.

        5 (za każdą imprezę)

        wychowawca

        P9.

        Praca na rzecz klasy, np. przygotowanie gazetki, imprez, itp.

        2 (za każdą pracę)

        wychowawca

        P10.

        Udział w akcjach charytatywnych organizowanych na terenie szkoły np: zbiórka makulatury, nakrętek, akcja „Góra grosza”, karmy dla psów i inne.

        max 20 w półroczu

        opiekun

        P11.

        Wzorowe wypełnianie obowiązków dyżurnego.

        2 (za każdy dyżur)

        każdy nauczyciel

        P12.

        Systematyczny udział w zajęciach dodatkowych organizowanych przez szkołę (co najmniej 80 % obecności).

        10 (za każde zajęcia raz w semestrze)

        prowadzący zajęcia

        P13.

        Wyjątkowa kultura osobista - dobre maniery w stosunku do dorosłych i rówieśników, brak wulgarnego słownictwa, zachowanie odpowiednie do sytuacji, nieuleganie nałogom, okazywanie szacunku pracownikom szkoły i innym uczniom.

        10 (raz w semestrze)

        wychowawca

        P14.

        Wyjątkowa kultura osobista na poszczególnych przedmiotach.

        5 (raz w semestrze)

        każdy nauczyciel

        P15.

        Przestrzeganie zasad bezpieczeństwa i prawidłowe reagowanie na przejawy zagrożenia.

        5 (raz w semestrze)

        każdy nauczyciel

        P16.

        Stosunek do nauki; średnia 4,75

        średnia 4,0

        10 (raz w semestrze)

        5 (raz w semestrze)

        wychowawca

        P17.

        Reprezentowanie szkoły podczas uroczystości poza szkolnych np. udział w poczcie sztandarowym, udział w uroczystościach patriotycznych i innych

        10 (za każdą uroczystość)

        nauczyciel

        P 18.

        Dbałość o zdrowie swoje i innych, udział w programach profilaktycznych. (niewychodzenie na dwór gdy jest zła pogoda, ubiór adekwatny do pogody, zdrowe odżywianie, propagowanie zdrowego stylu życia)

        5 (za każde znaczące działanie z pochwałą nauczyciela)

        nauczyciel

        P 19.

        Brak godzin nieusprawiedliwionych 0-2

        3-5

        10 (raz w semestrze)

        5 (raz w semestrze)

        nauczyciel

        P 20.

        Wygląd nie budzący zastrzeżeń, dotyczy również stroju na w-f, zachowanie higieny, strój odpowiedni do szkoły zgodnie z regulaminem szkoły.

        5 (raz w semestrze)

        nauczyciel

        P 21.

        Poszanowanie godności innych, angażowanie się w działania mające poprawić wygląd szkoły, sprawy porządkowe.

        5 (każdorazowo)

        nauczyciel

        P 22.

        Inne pozytywne zachowania (nieujęte w poprzednich punktach) – według uznania nauczyciela (np. jednorazowa pomoc innej osobie, pojedyncze zachowanie godne pochwały, itp.)

        0 - 5 (każdorazowo)

        nauczyciel

        P 23.

        Premia za całkowity brak punktacji ujemnej

        10 -raz w sem

        wychowawca

         

        TABELA NR 3

        Waga negatywnych zachowań Lp.

        Niepożądane reakcje ucznia

        Punkty

        Kto wstawia

        N1.

        Spóźnienia na lekcje z własnej winy.

        -2 (za każdym razem )

        wychowawca

        N2.

        Nieusprawiedliwiona nieobecność na lekcji.

        -2 (za każdą godzinę)

        wychowawca

        N3.

        Brak zmiany obuwia.

        -2 (za każdym razem )

        nauczyciel

        N4.

        Przetrzymywanie książek z biblioteki

        -5

        wychowawca, bibliotekarz

        N5.

        Uciążliwe przeszkadzanie na lekcji (dotyczy jednej jednostki lekcyjnej).

        -5 do -10

        każdy nauczyciel

        N6.

        Niewykonanie poleceń nauczyciela.

        -10

        nauczyciel

        N7.

        Celowe zniszczenie mienia szkolnego lub własności innej osoby.

        -20

        nauczyciel

        N8.

        Wyjście bez zezwolenia poza teren szkoły w trakcie przerwy lub lekcji.

        -10 (za każde zdarzenie)

        wychowawca

        N9.

        Nagminne nieprzygotowanie do lekcji

        -5

        nauczyciel

        N10.

        Aroganckie zachowanie wobec kolegów, okłamywanie.

        -5

        nauczyciel

        N11.

        Aroganckie zachowanie wobec starszych, okłamywanie.

        -10

        każdy nauczyciel

        N12.

        Stwierdzone zaczepianie słowne lub fizyczne (dokuczanie, ubliżanie, przezywanie, ośmieszanie, wulgarne słownictwo, wulgarne gesty).

        -15 ( za każde przewinienie)

        każdy nauczyciel

        N13.

        Udział w bójce.

        -10

        nauczyciel

        N14.

        Pobicie.

        -15

        wychowawca

        N15.

        Znęcanie się (współudział) nad kolegami, zorganizowana przemoc, zastraszanie.

        -15

        wychowawca

        N16.

        Kradzież.

        -20

        wychowawca

        N17.

        Niewłaściwe zachowanie podczas wycieczek szkolnych.

        -10 (za całą wycieczkę)

        opiekun

        N18.

        Zachowania zagrażające zdrowiu bądź życiu.

        -10

        nauczyciel

        N19.

        Zaśmiecanie otoczenia (dotyczy jednego zdarzenia).

        -2

        nauczyciel

        N20.

        Niewłaściwe zachowanie podczas przerwy, np. przebywanie w miejscach niedozwolonych, bieganie itp.

        -5

        nauczyciel

        N21.

        Stosowanie używek (alkohol, narkotyki, papierosy)-również poza szkołą, potwierdzone obserwacją pracownika szkoły.

        -15 ( za każde przewinienie)

        wychowawca

        N22.

        Wyłudzanie pieniędzy.

        -15

        wychowawca

        N23.

        Podrabianie podpisu, oceny, fałszowanie usprawiedliwienia.

        -15

        wychowawca

        N24.

        Używanie telefonów komórkowych, odtwarzaczy MP3, itp.

        -5 (za każde zdarzenie)

        nauczyciel

        N25.

        Fotografowanie lub filmowanie zdarzeń z udziałem innych osób bez ich zgody.

        -10

        nauczyciel

        N26.

        Upublicznianie materiałów i fotografii bez zgody obecnych na nich osób.

        -15

        wychowawca

        N27.

        Niestosowny strój, brak stroju galowego, makijaż.

        -5

        wychowawca

        N28.

        Zachowania naganne poza szkołą (zgłoszone do szkoły).

        -10 (za każde zdarzenie)

        nauczyciel

        N29.

        Niewłaściwe zachowanie na uroczystościach i imprezach szkolnych (gwizdy, wyśmiewanie, krzyki i inne)

        -10

        nauczyciel

        N30.

        Przynoszenie do szkoły ostrych narzędzi, innych niebezpiecznych przedmiotów i substancji.

        -15

        wychowawca

        N31.

        Inne niestosowne zachowania (nieujęte w poprzednich punktach)

        -5-10

        nauczyciel

        N32.

        Interwencja policji.

        -15

        wychowawca

        N33.

        Upomnienie Dyrektora PSP Nr 2.

        -40

        wychowawca

        N34.

        Nagana Dyrektora PSP Nr 2.

        -50

        wychowawca

        N35. Jedzenie i picie na lekcji -2 do -5 nauczyciel
        N36. Przemoc w internecie -10 nauczyciel
        N37. Niewywiązywanie się z zadeklarowanych lub powierzonych zadań. -5 do -10 nauczyciel
        N38. Nieoddanie podręczników do biblioteki najpóźniej do 2 dni przed Radą klasyfikacyjną -10 wychowawca
        N39. Ściąganie na sprawdzianie klasówce kartkówce. -5 nauczyciel
        N40. Nagminne nieprzynoszenie stroju na lekcje W-F -5 nauczyciel
        N41. Nieodanie w terminie dokumentacji usprawiedliwienia zgody pieniędzy na wycieczkę wypełniony -5 nauczyciel

        Oceny wzorowej nie może otrzymać uczeń posiadający łącznie -15 punktów.

        Oceny bardzo dobrej nie może otrzymać uczeń posiadający łącznie -20 punktów.

        Oceny dobrej nie może otrzymać uczeń posiadający łącznie -30 punktów.

         

         Uwagi końcowe:

        1. Oprócz systemu punktów uczeń podlega wszystkim innym karom i nagrodom przewidzianym w Statucie Szkoły.

        2. Uczeń, który otrzymał upomnienie Dyrektora szkoły nie może otrzymać oceny wyższej niż dobra.

        3. Uczeń, który otrzymał naganę Dyrektora szkoły nie może otrzymać oceny wyższej niż poprawna.

        4. W sprawach szczególnych decyzję podejmuje zespół wychowawczy, rada pedagogiczna lub dyrekcja szkoły.